Hoe digitale interacties je klanten helpen hun financiële doelen te behalen

 

Door Andy Champion, vicepresident van Enterprise Sales EMEA bij DocuSign

Banken en financiële dienstverleners kunnen in het huidige klimaat niet om de digitale transformatie heen. Tegenwoordig verwachten klanten dat al hun transacties helemaal digitaal verlopen en niet enkel en alleen omdat het veiliger is met betrekking tot de huidige maatregelen. We zijn het gewend om alles met één klik te regelen. Online winkelen, eten bestellen of een taxi regelen – je regelt het in een handomdraai. Het is dan ook niet gek dat consumenten dit ook van hun financiële dienstverleners verwachten. Nietsdoen is simpelweg geen optie en een financiële instelling die zijn klanten geen digitale ervaring biedt, zal moeite hebben om competitief en relevant te blijven.

De banken en financiële instellingen die wél een digitale, gestroomlijnde ervaring bieden, zullen als winnaar uit de bus komen. In deze organisaties behoren papierafhankelijke en handmatige processen tot het verleden.

In dit artikel bespreken we enkele manieren waarop banken hun digitale agenda kunnen versnellen, aan de wensen van de klant kunnen voldoen en uiteindelijk risico's kunnen beperken met behulp van digitale interacties.

Digitale automatisering van handmatige processen

Door handmatige processen te automatiseren beperk je risico's, verkort je de tijd tot levering en verbeter je de klantervaring. Klanten gebruiken nu al mobiele apps om hun saldo te controleren en geld over te maken. Maar ze willen nog meer kunnen doen. Ze willen op hun telefoon een nieuwe rekening kunnen openen, een lening kunnen aanvragen en investeringen kunnen doen.

Daarom digitaliseren banken steeds meer interacties met klanten. Dat is gemakkelijk voor financiële dienstverleners die pas net de markt betreden, maar niet voor grotere banken en financiële instellingen die te maken hebben met verouderde technische en digitale systemen.

Vroeger was het zo dat als een klant een rekening wilde openen of een lening wilde aanvragen, hij/zij verschillende documenten moest afdrukken, faxen, scannen of op de post doen. Vervolgens kon het enkele dagen of zelfs weken duren voordat de rekening was geopend of de leningaanvraag was goedgekeurd. In sommige gevallen moest de klant zelfs het bankfiliaal bezoeken om documenten te ondertekenen, wat voor veel mensen lastig is.

Door de volledige afhandeling van overeenkomsten te digitaliseren met moderne technologie zoals de DocuSign Agreement Cloud™, kunnen je klanten en je team de afhandeling van overeenkomsten aanzienlijk versnellen. De aangepaste API's maken het mogelijk om de DocuSign Agreement Cloud te integreren in de meeste bestaande systemen van banken en financiële dienstverleners.

Met DocuSign CLM kunnen je eerstelijnsmedewerkers zelf documenten opstellen en verwerken, zonder dat de juridische afdeling eerst alles moet goedkeuren. Dit resulteert niet alleen in een aanzienlijk betere klantenservice, maar ook in veel snellere goedkeuringen.

Veilige identificatie

Waar men vroeger vaak persoonlijk naar de vestiging van een bank moest om zich te identificeren, kan het ID-bewijs van een klant nu veilig worden gecontroleerd en geverifieerd met DocuSign Identify, onderdeel van de DocuSign Agreement Cloud. Financiële instellingen kunnen hiermee op het hoogste niveau de identiteit van iemand controleren. De versleuteling van bestanden, audittrails en strenge beveiligingscertificaten zorgen er bovendien voor dat de klantgegevens veilig zijn. Deze vorm van verificatie vermindert risico's en verhoogt de efficiëntie voor banken en verbetert ook nog eens de klantervaring.

Milieuvriendelijk

We zijn het de volgende generaties verplicht om het milieu te beschermen. Als iemand een financiële overeenkomst kan sluiten zonder documenten af te hoeven drukken en zonder de auto te hoeven pakken om naar een vestiging te rijden, heeft dat een positieve invloed op het milieu.

 

Met de DocuSign Agreement Cloud kun je interacties met de klant digitaliseren. Deze cloudoplossing zorgt voor een revolutie in de manier waarop banken en financiële instellingen overeenkomsten afhandelen en stelt ze in staat om de klantervaring te verbeteren.

DocuSign Digital Day

Meer weten over DocuSign Identify en CLM? Bekijk dan onze Digital Day webinar opnames! Drie interactieve webinars die jou helpen om efficiënter zaken te doen, waar en wanneer dan ook.

photo of Danielle

Author

Danielle Elbertse

Marketing Specialist

Published
Share this post