5 vragen waar elke onderneming een antwoord op moet hebben in 2021

2021 is een paar weken onderweg en bijna iedereen zal zich hebben voorgenomen om er een beter jaar van te maken dan 2020. Maar vergeet niet dat er met een nieuw kalenderjaar ook nieuwe uitdagingen op de loer liggen. Wij bespreken vijf vragen waar je zeker over moet gaan nadenken om van 2021 een succesvol jaar voor jouw bedrijf te maken.

1. Hoe kunnen we de werkplek flexibeler maken en nog steeds onze doelstellingen behalen?

In 2020 werden talloze bedrijven genoodzaakt om binnen no-time het voor hun medewerkers mogelijk te maken om thuis te werken. Sommige ondernemingen hadden moeite met zich aanpassen aan deze thuiswerkwereld, terwijl andere bedrijven juist meer productiviteit en betrokkenheid konden realiseren. Ongeacht hoe die overgang verliep, is het overduidelijk dat je medewerkers meer flexibiliteit willen en zelfs nodig hebben om succes te boeken in hun werk.

Om dat succes te garanderen, moeten ondernemingen zich dus de volgende vragen stellen: Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn medewerkers flexibeler kunnen werken zonder in te boeten op de groei en bedrijfsresultaten? Laat ik mijn medewerkers straks permanent thuiswerken of is het slechts een tijdelijke regeling? Hoe ondersteun ik thuiswerkende ouders en mantelzorgers? Vergeet niet dat je met een beetje begrip al een heel eind komt; zo zorg je voor een betere tevredenheid en betrokkenheid van je collega's. 

2. In hoeverre moet mijn bedrijf digitaal getransformeerd worden?

Uit onderzoeken blijkt dat tijdens de pandemie bedrijven versneld zijn gaan digitaliseren en we nu op een niveau zitten dat eigenlijk pas over zeven jaar werd verwacht. Talloze bedrijven moesten het digitale landschap betreden om hun continuïteit te waarborgen. Toen ze eenmaal de vele voordelen van digitalisering zagen, zoals hogere efficiëntie, betere productiviteit en transparantie, streefden ze naar meer.

In hoeverre moet je bedrijf digitaal getransformeerd worden? Het antwoord op die vraag verschilt per onderneming, dus kijk eerst goed naar je huidige bedrijfsvoering en identificeer mogelijke hindernissen. Daarna kun je pas bepalen of je wel het budget en de nodige hulpmiddelen hebt om de juiste digitale technologie en geautomatiseerde processen te implementeren. Een kleine upgrade – zoals de keuze van deze kleine onderneming om DocuSign eSignature te gebruiken in plaats van met pen gezette handtekeningen – kan al de vaart in jouw bedrijf houden. Daarna kun je er zelfs voor kiezen om hele systemen te digitaliseren met tools voor bijvoorbeeld CRM, ERP of HR.

3. Hoe zit het nu met het teamgevoel?

Hoewel bedrijven dankzij de opkomst van thuiswerken en de digitalisering hun werkzaamheden hebben kunnen stroomlijnen, zijn er ook genoeg medewerkers die het flink te verduren hebben gehad door de afwezigheid van persoonlijk contact. Het is belangrijk dat mensen een teamgevoel krijgen en een band met elkaar opbouwen, maar zoals we al gemerkt hebben, is dat een stuk lastiger in de virtuele wereld. 

Nu het nieuwe jaar is aangebroken, is het belangrijk dat je nadenkt over een strategie waarmee je die band tussen zowel je medewerkers als je klanten kan opbouwen en bevorderen. Vorig jaar zijn verschillende bedrijven begonnen met virtuele bijeenkomsten, wat een geweldige manier was om verbonden te blijven met medewerkers en ervoor zorgen dat ze up-to-date blijven. Deze bijeenkomsten groeiden uit tot creatieve virtuele conferenties, klantenevenementen en teambuildingsoefeningen. Ons team had bijvoorbeeld laatst iets leuks bedacht: samen gnocchi met zoete aardappel maken tijdens een virtuele kookles met Truffle Shuffle. Probeer dus ook eens wat nieuws met je team! 

4. Hoe kunnen digitale evenementen en partnerschappen een aanjager zijn voor leads en omzet?

Voor ondernemingen zijn evenementen en partnerschappen een belangrijk onderdeel van hun strategie om leads te genereren, maar nu persoonlijk contact een stuk lastiger is, hebben deze bedrijven het extra moeilijk. Virtuele evenementen worden steeds populairder, maar hoe kun je ervoor zorgen dat je daar ook financieel van profiteert? En hoe zien partnerschappen er in de virtuele wereld uit?

Op die vraag heeft niemand nog een antwoord, wat precies de reden is om daar als eerste achteraan te gaan. Als evenementen belangrijk zijn voor je bedrijf om omzet te boeken of leads te genereren, is het misschien de moeite waard om te investeren in de webinaroplossingen van Zoom of een virtueel evenementenplatform zoals Hopin. Kan ik een virtueel evenement organiseren? Als persoonlijke evenementen niet mogelijk zijn, zijn er dan nieuwe mogelijke partnerschappen die deze verloren inkomstenstroom kunnen opvangen? 

Lees onze blog: How to host an event in 2020: Pivot from in-person to virtual

5. Welke stappen zetten we om prioriteit te geven aan gezondheid?

Als er iets is wat we in 2020 geleerd hebben, is het wel dat de gezondheid van onze klanten en collega's van essentieel belang is. Ondernemingen moeten dus een veilige ervaring voor iedereen kunnen waarborgen. Dan gaat het niet alleen om onze fysieke gezondheid, maar ook ons geestelijke welzijn.

Met het oog op gezondheid en welzijn kom je met iets eenvoudigs als een wekelijkse check-in en virtuele welzijnssessies al een heel eind. Bovendien zijn die vaak goedkoop (of zelfs gratis) te implementeren. Als je het budget ervoor hebt, zou je je medewerkers ook kunnen voorzien van een abonnement op apps zoals Spring Health (voor welzijn), Peloton (een fitnessapp) of een sessie met een gezondheidstherapeut. Je werk is zeker belangrijk, maar de gezondheid van je klanten, medewerkers en uiteraard jezelf staat altijd op de eerste plaats.

Sneller zakendoen in het nieuwe jaar

Niemand kan voorspellen wat 2021 voor ons in petto heeft, dus het is belangrijk dat je onderneming over de juiste tools beschikt om op alles voorbereid te zijn. Met DocuSign eSignature kunnen je klanten, medewerkers en zakenpartners altijd en overal en op elk apparaat virtueel documenten ondertekenen en verzenden. Begin het nieuwe jaar met een gratis proefperiode en ontdek zelf waarom dit 's werelds beste oplossing voor digitale handtekeningen is.

 

Tom de Vries, Marketing Specialist
Auteur
Tom de Vries
Marketing Specialist
Gepubliceerd
Gerelateerde Topics