De 'Anywhere Economy'

Maak je klaar voor de ‘Anywhere Economy’.

Als historici in de toekomst terugkijken op het jaar 2020, zullen ze dit jaar niet alleen als het COVID-jaar bestempelen, maar ook als een keerpunt in de geschiedenis van de mensheid – als het moment waarop de relatie van mensen met locaties fundamenteel is veranderd. Dit is in het verleden slechts twee keer eerder gebeurd:

  • Tijdens de agrarische revolutie stopten mensen met het rondtrekken over land, in een leven als jagers en verzamelaars; in plaats daarvan leerden ze voedsel te verbouwen op akkers en boerderijen, en door op één plek te wonen ontstonden nederzettingen, dorpen en steden.
  • Tijdens de industriële revolutie verhuisden mensen van hun boerderijen naar de stad, om dichter bij fabrieken te wonen, waar opkomende industrie tot nieuwe economische kansen leidde.

De landbouw- en industriële sector zijn nog steeds belangrijke onderdelen van onze hedendaagse economie, maar in de afgelopen 50 jaar heeft vooral de informatie-economie in het middelpunt gestaan. Met de opkomst van de eerste Personal Computers, en vervolgens het internet en mobiele apparaten, is het leven zoals we dat kenden drastisch veranderd – tegelijkertijd zijn als gevolg van deze technologische ontwikkeling de meeste succesvolle bedrijven ontstaan die we vandaag de dag kennen. Aangejaagd door de COVID-pandemie is de informatie-economie doorgegroeid tot de zogenaamde ‘anywhere economy’.

Maar wat houdt dat precies in? De ‘anywhere economy’ is een economie die gedreven wordt door goederen en diensten die tegemoetkomen aan een groeiende verwachting van consumenten. Door internet is namelijk alles overal en altijd toegankelijk en beschikbaar. Waar de traditionele economie tijdens de pandemie wankelde, groeide de ‘anywhere economy’. Bedrijven zoals Zoom, Netflix en Amazon werden de belangrijkste leveranciers van essentiële diensten voor werk, leven en geestelijke gezondheid.

Wanneer de uitzondering de regel wordt

Vóór COVID maakten digitale technologieën in toenemende mate overal ervaringen mogelijk, zoals on-demand winkelen en entertainment. Maar over de hele samenleving gezien waren dit nog steeds uitzonderingen, niet de norm. Toen kwam 2020 en zorgde COVID ervoor dat ‘anywhere’-ervaringen de norm werden: als je vanuit huis kon werken, dan deed je dat. Als je online kon winkelen, dan deed je dat. Als je een huis of auto moest kopen, dan deed je dat op afstand. Het was nog niet voor iedereen mogelijk om van deze opties te profiteren, maar een groot deel van de bevolking had toegang tot deze services – en in sommige gevallen zelfs voor het eerst.

Deze online-ervaring begon voor velen als een soort belemmering, maar veranderde al snel in een gevoel van bevrijding – van aanwezig zijn op het kantoor en dagelijks boodschappen moeten doen in de supermarkt tot zelfs een doktersbezoek, alles was plotseling virtueel mogelijk.

Wilden we alles virtueel doen? Nee. Waren we verrast door hoeveel we virtueel konden oplossen, en hoeveel beter dat vaak was? Jazeker!

Om duidelijk te zijn, het was een slechte tijd. De pandemie bracht enorme menselijke tragedie en ontwrichting met zich mee. Maar te midden van deze uitdagingen ontdekten mensen een betere manier van leven en werken en kregen mensen een beter beeld van het leven dat ze wilden leiden na de pandemie.

dZo hebben we voor de derde keer in de geschiedenis van de mensheid een keerpunt bereikt in de manier waarop we als mens de locaties waarop we ons begeven waarnemen, en waardoor de ‘anywhere economy’ mogelijk gemaakt wordt.

Sta jij open voor verandering?

In de toekomst zullen bedrijfsleiders en regeringsleiders zich steeds vaker de vraag moeten stellen: ‘Help of belemmer ik mensen in hun mogelijk om alles vanaf overal te kunnen doen?’ Want als de pandemie wegebt, zal het verlangen van de mensen naar ‘anywhere’-ervaringen alleen maar toenemen - deels dankzij de ‘anywhere’-infrastructuur die tijdens COVID tot stand is gebracht. Waar mensen een betere manier van leven hebben gevonden, zullen zij het blijven doen. De bedrijven en overheden die nu innoveren om deze trend te ondersteunen, zullen in de toekomst met succes beloond worden. Dit betekent niet dat iedereen constant alles vanuit overal zou willen doen. We willen allemaal de persoonlijke aspecten van de economie terug. Maar we zullen ook blij zijn met de voortdurende mogelijkheid om overal alternatieven voor te vinden, voor een breed scala aan activiteiten op het werk en in het leven.

  • Verbetering. Sommige ‘anywhere’ ervaringen zullen de persoonlijke kant van de economie versterken - bijvoorbeeld een bruiloft die de meeste mensen persoonlijk bijwonen, maar die ver weg ook virtueel kunnen bijwonen.
  • Gedeeltelijke vervangingen. Andere ‘anywhere’ ervaringen, zullen persoonlijke equivalenten gedeeltelijk vervangen - zoals tijd verdelen tussen huis en kantoor, of virtueel een dokter kunnen zien voor sommige aandoeningen.
  • Volledige vervanging. En andere opties zullen zo veel beter blijken te zijn dan de oude manier, dat ze het uiteindelijk zullen vervangen.

Bij DocuSign denken we dat we tot die laatste categorie behoren. Zowel in het leven als op het werk, als iets belangrijk genoeg is om te ondertekenen, willen we mensen helpen om dit in de praktijk voor elkaar te krijgen – op een manier die digitaal, snel, eenvoudig en milieuvriendelijk is. Ook helpen we organisaties hetzelfde te doen voor hun gehele overeenkomstproces, van de voorbereiding, ondertekening en uitvoering tot het beheer van overeenkomsten. Onze ervaring is dat als mensen de betere manier zien, ze niet meer naar het oude willen teruggaan. Of het nu gaat om een product of dienst die het persoonlijke alternatief aanvult of gedeeltelijk of volledig vervangt, de verandering zal altijd iets bijdragen aan economische groei en nieuwe kansen. Bovendien creëren deze alternatieven allemaal secundaire kansen voor bedrijven die misschien zelf geen ‘anywhere’-ervaringen mogelijk maken, maar die de economie waar dan ook op een andere manier dienen - bijvoorbeeld aannemers die gespecialiseerd zijn in thuiskantoren.

We kunnen dus concluderen dat de ‘anywhere’-economie voor de deur staat. Het was het lichtpuntje in de donkere tijd van de pandemie. In de komende jaren en decennia zal dit lichtpuntje steeds helderder worden en nieuwe manieren van leven en werken mogelijk maken door de relatie van mensen met locaties opnieuw te definiëren.

Dan Springer en Scott Olrich zijn respectievelijk de CEO en COO van DocuSign.

Auteur
Docusign Contributor
Gepubliceerd
Gerelateerde Topics