5 tips voor het oprichten van een vrouwennetwerk in jouw bedrijf

Vrouwen staan samen sterker – dat is een feit. Creëer je als bedrijf een mogelijkheid voor vrouwen om samen te komen en samen te werken, dan heeft dit een positief effect op je gehele organisatie. Maar hoe bundel je die kracht? Het antwoord dat wij bij DocuSign hebben gevonden is het opbouwen van een sterk vrouwennetwerk. Dit netwerk begon acht jaar geleden als een informeel eetclubje, maar groeide in 2015 uit tot de eerste officiële Employee Resource Group (ERG) van DocuSign en ontwikkelde zich verder tot een invloedrijke aanjager voor verandering in 2020 en 2021.

Vrouwen (op de arbeidsmarkt en daarbuiten) kunnen altijd wel een extra steuntje in de rug gebruiken. Dus ter ere van Internationale Vrouwendag, zijn hier vijf tips die je ter hand kunt nemen als je overweegt een vrouwennetwerk voor werknemers binnen jouw organisatie op te zetten.

1 - Het is niet erg om klein te beginnen

Toen ik in 2012 bij DocuSign begon, telde het bedrijf 150 medewerkers – waarvan weinig vrouwen. In die periode was ons bedrijf nog steeds in de start-up fase, en probeerde het zich te profileren als een innoverende nieuwkomer op de markt. De weinige vrouwen die bij DocuSign werkten begonnen regelmatig met elkaar te dineren, om zo op een informele manier contact te leggen.

Deze etentjes ontstonden voor de gezelligheid, als een uitlaatklep in hectische tijden, maar al snel werd het meer. Hoewel we een kleine groep waren, hielp het samenzijn met de DocuSign-vrouwen onze angsten te bedwingen, ons zelfvertrouwen te vergroten en vonden we vooral een gemeenschappelijke steun bij elkaar. De groep creëerde een gevoel van solidariteit, een gevoel dat de eenzaamheid op de werkvloer een beetje wegnam. Zo had dit kleine initiatief een groot persoonlijk effect.

2 - Groei elk jaar verder

Onze kleine groep groeide gestaag door en daardoor ontstond de behoefte voor meer structuur. In 2015 voegden Robin Ducot, Catherine Courage en ikzelf daad bij het woord en vormden de allereerste Employee Resource Group (ERG) van DocuSign. We noemden dit door werknemers geleide initiatief “Women at DocuSign” (origineel, hè?). In dat eerste jaar hadden we als missie om bij DocuSign een gelijkwaardige werkplek voor vrouwen te creëren en werkten we hard om als groep steeds meer bij DocuSign op te vallen.

De jaren die daarop volgden werkten we veel samen en stuwden we het bedrijf vooruit – alles op vrijwillige basis naast onze normale werkzaamheden, want niemand van onze groep kon zich hier fulltime voor inzetten. We groeiden elk jaar, en naarmate we groeiden, konden we ook steeds meer bereiken. In 2018 nam DocuSign Charlotte Flanagan in dienst om zich voltijds met de thema’s diversiteit en inclusie binnen onze organisatie bezig te houden. Charlotte speelde een belangrijke rol hielp onze groep op vele vlakken, van het samen laten werken van de verschillende kantoren tot het creëren van één uniforme strategie. Vorig jaar hebben we onze naam aangepast naar “DocuSign Women” en hebben actieve, lokale vrouwennetwerken in San Francisco, Seattle, Chicago en Dublin.

3 - Stap uit de schaduw

Vrouwen zijn, naar mijn mening, te vaak te bescheiden over hun successen – maar de hele organisatie moet weten welk goed werk ze verrichten! Vrouwengroepen maken het bedrijf inclusiever voor werknemers en aantrekkelijker voor nieuwe medewerkers. Zorg er dus voor dat je niet onzichtbaar bent als vrouw. Houd een dossier bij van wat je hebt bereikt en geef complimenten aan vrouwen voor het goede werk dat ze verrichten.

Bij DocuSign houden we elk jaar onze successen bij. In de beginjaren, toen we nog volledig door werknemers werden geleid, was dit heel simpel: een jaarlijkse e-mail waarin we een overzicht gaven van de vergaderingen, bijdragen en de projecten van dat jaar. Nu we onze positie binnen het bedrijf hebben vergroot, en ook ondersteund worden door de gehele organisatie, houden we jaarlijks een offsite planning-event om te werken aan onze visie, missie, waarden en doelen. Daarna maken we ons plan openbaar door het op onze interne DocuSign-website te publiceren.

4 - Werk samen, maar stel duidelijke grenzen

Elk bedrijf kan een vrouwennetwerk opzetten, dat is heel eenvoudig. Maar als je groter wordt moet je onderzoeken wat het netwerk nodig heeft, de groep professioneel organiseren en ondersteunen met middelen zoals tijd en geld. Vandaag de dag heeft DocuSign twee fulltime medewerkers die zich bezighouden met diversiteit en inclusie en die onze ERG’s op verschillende locaties helpen te beheren. Met meer dan 500 leden en actieve afdelingen in vier steden is “DocuSign Women” ons grootste bedrijfsnetwerk voor medewerkers.

Maar nu we een gevestigde groep zijn, hebben we duidelijke grenzen moeten stellen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te bepalen wat de taken van de ERG zijn en welke verantwoordelijkheden het bedrijf moet nemen. De sleutel tot succes ligt hierin dat beide partijen een actieve rol vervullen. Wie leidt de discussie over visie? Welke rol speelt het vrouwennetwerk bij tegenslagen? Hoe sluit ons vrouwennetwerk aan bij de waarden en missie van het bedrijf als geheel? Dit zijn vragen waarover ook jij moet nadenken als je bedrijf en netwerk groeit.

5 - Denk na over de rol van bondgenoten

Wat bedoel ik hiermee? Samenwerken was het geheim van ons succes – niet alleen binnen onze eigen groep, maar vooral samenwerking met de leden van andere ERG’s en mensen daarbuiten. Het is onze missie om DocuSign een meer inclusieve organisatie en aantrekkelijke werkplek voor vrouwen te maken. Het is in ons eigen belang om met anderen samen te werken om dat doel te realiseren.

Hoe betrek je bijvoorbeeld mannen die willen helpen? Hoe word je bondgenoot van andere groepen? Het is van groot belang om bondgenoten actief uit te nodigen voor evenementen en initiatieven, en te zorgen dat dit een leerzame ervaring is. Als iedereen op één lijn zit en samenwerkt, worden we niet alleen gelukkiger, maar zijn we ook productiever op ons werk.

Hoe is binnen jouw bedrijf het vrouwennetwerk georganiseerd?

Het was niet onze bedoeling om een formeel en officieel vrouwennetwerk op te zetten, maar het resultaat is voor mij persoonlijk een magische ervaring geweest – en ik spreek namens alle vrouwen van DocuSign en voor het bedrijf als geheel. Maar we zijn nog niet klaar, we hebben zeker niet alle antwoorden en zijn altijd op zoek naar manieren om te verbeteren. Help ons te groeien! Wat heeft jouw organisatie gedaan om een sterk vrouwennetwerk op te richten? Deel je tips online op twitter via @docusign (of persoonlijk op @RobinJoy).

Robin Joy
Auteur
Robin Joy
SVP & GM, SMB Marketing
Gepubliceerd
Gerelateerde Topics