Wat hebben we geleerd van thuiswerken?

Tips voor thuiswerkers

Op zoek naar tips voor thuiswerken? Wat hebben we er tot nu toe van geleerd? Het is nu al iets meer dan een jaar geleden dat de coronamaatregelen werden ingevoerd, en sindsdien werken er behoorlijk wat mensen vanuit huis. DocuSign bestaat uit meer dan 5.000 medewerkers, waarvan slechts een klein percentage al thuis werkte vóór de pandemie. Maar toen de lockdown begon, had iedere medewerkers de mogelijkheid om vanuit huis werken. Talloze ondernemingen hebben net zoals wij aan hun medewerkers gevraagd om thuis te werken, als het kan. Een goede balans tussen werk en privé behouden, gemotiveerd blijven en productief zijn is geen gesneden koek. Dus, wat hebben we tot nu toe geleerd van thuiswerken? Hier zijn onze beste tips voor thuiswerkers:

1. Veel medewerkers werken liever vanuit huis – en dat kan op een succesvolle manier

In de nasleep van de pandemie is het belangrijk dat bedrijven gaan nadenken over een strategie waarbij de medewerker centraal staat. Bij DocuSign geven we onze medewerkers de keus waar ze willen werken wanneer we onze deuren weer openen. Uit een enquête van het Engelse YouGov blijkt dat 57% van de medewerkers in ieder geval parttime vanuit huis wil blijven werken wanneer de pandemie eenmaal voorbij is. Vier op de tien geënquêteerden zijn medewerkers die vóór COVID-19 nog nooit vanuit huis hebben gewerkt. Medewerkers de keus geven om vanuit huis te werken zal binnenkort cruciaal zijn om de tevredenheid hoog te houden. Ze waarderen nu eenmaal de flexibiliteit van thuiswerken.

2. Cloudgebaseerde tools maken thuiswerken een stuk eenvoudiger

Om ook thuis je werk goed uit te kunnen voeren, heb je de juiste tools nodig om productief te zijn en verbonden te blijven met je klanten en je team. Medewerkers hebben niet alleen HR- en wervingstools nodig, maar ook tools om te kunnen samenwerken, zoals GSuite en DropBox. Met DocuSign eSignature en DocuSign CLM zijn veel bedrijven er al in geslaagd om contracten op afstand te beheren en ondertekenen.  Veel bedrijven zijn als gevolg van de pandemie steeds meer gebruik gaan maken van cloudgebaseerde tools. Met de juiste cloudgebaseerde tools, die niet alleen op mobiele apparaten werken, maar ook een naadloze en veilige toegang bieden, wordt het voor medewerkers veel gemakkelijker om waar ze maar willen hun werk te doen. 

3. Je bouwt vertrouwen op met de juiste communicatie

Als iedereen vanuit huis werkt, vergt een goede communicatie iets meer aandacht. Het is niet alleen belangrijk om de juiste tools te hebben om communicatie überhaupt mogelijk te maken, maar het is ook belangrijk om tijd vrij te maken voor de communicatie. Daarbij maakt het niet uit of het nu gaat om een babbeltje in de ochtend, elke week een meeting, een kanaal op Slack, iets anders of dit allemaal. Voor een fijne werksfeer op afstand moet iedereen in het team het idee hebben dat ze verbonden zijn. Medewerkers en managers moeten duidelijke doelen stellen. Als medewerker is het een goed idee om regelmatig een update te geven over je doelen, mijlpalen en prestaties zodat je team en leidinggevenden weten wat je hebt bereikt. Plan daarom regelmatig een moment in om te praten over je werk en gebruik de eerste paar minuten van een meeting om bij te kletsen met je collega's zoals je dat ook op kantoor zou doen. Zo behoud je een goede werkrelatie en bouw je vertrouwen op. Transparantie en regelmatige meetings zorgen ervoor dat iedereen precies weet wat de doelen zijn en wat er van ze wordt verwacht. Bovendien versterk je met regelmatige communicatie je band met je collega's en bouw je vertrouwen op. 

4. Maak een duidelijk onderscheid tussen je werk en je privéleven

Vind jij het makkelijk om je werk en je privéleven gescheiden te houden wanneer je thuiswerkt? Volgens het Britse enquêtebureau Office of National Statistics werken de meeste thuiswerkers in hun slaapkamer, thuiskantoor of gewoon aan de keukentafel. Al die thuiswerkers maakten in 2020 wekelijks gemiddeld zes meer overuren vergeleken met de 3,6 uur van medewerkers die nooit vanuit huis werken. Uit de statistieken van september 2020 blijkt dat thuiswerkers vaak nog na 6 uur 's avonds door blijven werken dan anderen. Op basis hiervan kunnen we concluderen dat thuiswerkers hun werk te veel met hun privéleven laten mengen. Het is belangrijk om een balans te vinden tussen werk en privé. Hieronder volgen een paar manieren hoe je dat kunt doen: 

  • Vergeet niet af en toe pauze te nemen. Ga dus even wandelen of drink een kopje koffie. Op kantoor kun je immers ook af en toe pauze pakken door met je collega's te praten of ergens een kopje koffie te gaan drinken. Het is belangrijk dat je thuis de tijd neemt en af en toe te pauzeren zodat je niet tien uur lang op je bureaustoel zit. 
  • Baken indien mogelijk een thuiswerkomgeving af. 
  • Je kunt dan opstaan en afstand nemen van je werk, net zoals op kantoor. Het is nog beter als je je werkdag kan scheiden van je privéleven door even te sporten, te wandelen of iets leuks met een kennis te doen. Daarmee definieer je precies wanneer je werkdag voorbij is en wanneer je vrije avond begint. 
  • Zet indien mogelijk ook de meldingen op je mobiele apparaat uit zodat je niet wordt afgeleid door je werk.

5. Thuiswerken is goed voor het milieu

Thuiswerken heeft bovendien ook nog milieuvoordelen. Los van de afname van het woon-werkverkeer, worden bedrijven ook nog aangespoord om papierloos te werken. Papierloos werken heeft talloze voordelen voor het milieu en het is ideaal om klanten een betere ervaring te bieden.

 

Gepubliceerd