Personeelservaring: Hoe je jouw personeel kunt motiveren om meer uit hun werk te halen

 

personeelservaring

Veel bedrijven focussen op het ondersteunen van personeel en het productiever zijn op het werk. Met dit in gedachten, kwam er tijdens een onderzoek van Forrester naar voren dat in het komende jaar 53 procent van organisaties de personeelservaring zullen prioriteren.

Er ligt veel druk op bedrijfsleiders om te investeren in moderne technologie om zo de personeelservaring te verbeteren. In deze digitale wereld verwacht personeel productief te kunnen zijn en een fijne werkervaring te hebben. En, met de hulp van deze technologie, kunnen leiders ook meer tijd nemen voor wat er belangrijk is: hun werknemers.

Joan Burke, Chief People Officer bij DocuSign, gelooft dat als je eenmaal gebruik maakt van moderne technologie op de werkvloer, de stap naar een positieve personeelservaring makkelijker is in een bedrijfscultuur waarin medewerkers aangemoedigd en ondersteund worden.

“We willen niet alleen de beste werkplek zijn, we willen het bedrijf zijn waar mensen in staat worden gesteld om hun droomwerk te kunnen doen.”

Waarom personeel in staat stellen om het meeste uit hun werk te halen?

Burke deelt hoe investeren in managementtraining, het omarmen van falen, en het aanmoedigen van de keuzevrijheid van medewerkers cruciaal zijn om een cultuur te creëren waar medewerkers eigen initiatief nemen in hun carrière. Daarnaast voelen werknemers zich prettig bij de keuzes die hen voorbij hun comfortzones krijgen en het bedrijf helpt.

Investeer in managers

Vooral Millennials vinden groeimogelijkheden op het werk belangrijk. Volgens Burke kun je werknemers helpen met hun groei door ze de kans te geven om te falen en te leren van hun fouten.

Ze zegt: “Bij DocuSign, trainen we managers om werknemers in staat te stellen om risico’s te nemen (zolang het niet catastrofaal is voor het bedrijf) en om moeilijke problemen aan te pakken”.

Ondersteun medewerkers om keuzes te maken

"We zijn erachter gekomen dat wanneer werknemers hun managers vertrouwen en ondersteuning krijgen, ook wanneer ze fouten maken, ze eerder zullen innoveren en initiatief zullen nemen zonder dat ze wachten om verteld te worden wat ze moeten doen", zegt Burke.

Bovendien laat onderzoek zien dat vertrouwen en ruimte tussen werknemers en managers tot betere werktevredenheid en meer toewijding voor het werk leidt. 

Kom erachter wat belangrijk is voor jouw werknemers en maak het een van je prioriteiten

Veel HR-afdelingen focussen nu op het begrijpen en verbeteren van de personeelservaring door gebruik te maken van online tools om de personeelstevredenheid te meten. Je kunt deze tools gebruiken om erachter te komen of je initiatieven en projecten echt werken, door het personeel te vragen naar hun mening.

Bij DocuSign worden via persoonlijke-review formulier de vragen “Doe jij het werk van je dromen?” en “Wat kunnen wij doen om te helpen dat jij het werk van je dromen kunt doen?” gesteld. “Je kunt definiëren wat ondersteuning betekent voor elke werknemers, maar je kunt de informatie van je surveys gebruiken om ervoor te zorgen dat je medewerkers de ondersteuning en tools te hebben om het voor zichzelf te definiëren,” zegt Burke.

Burke gelooft dat terwijl iedereen op zoek is naar hetzelfde talent, bedrijven die ondersteuning aanmoedigen en medewerkers in staat stellen om het werk van hun dromen te doen, de concurrentie zullen overtreffen.

Op zoek naar meer informatie? Ons best practices eBook bespreekt zeven belangrijke manieren waarop HR-afdelingen zinvolle vooruitgang kunnen boeken in hun digitale transformatie. 

Personeelservaring
photo of Danielle
Auteur
Danielle Elbertse
Marketing Specialist
Gepubliceerd