Hoe denken Nederlanders over digitaal ondertekenen?

Wij onderzochten het. Dit zijn de resultaten.

Bijna 70 procent van alle Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van persoonsgegevens bij het zetten van een elektronische handtekening, maar waarom? Wij hebben een onderzoek gedaan onder 1.021 Nederlanders om erachter te komen hoe zij tegenover de elektronische handtekening - of eSignatures - staan.

Lees het volledige onderzoek hier.

Millennials en full-timers zijn de koploper in het gebruik van eSignatures

Hoewel ruim driekwart van de Nederlanders inmiddels een eerste elektronische handtekening heeft gezet, zijn het met name twintigers en dertigers die de voorkeur geven aan een elektronische krabbel. 

Ook zijn het vooral mensen met een full-time baan die elektronische handtekening gebruiken en er daarom comfortabel mee omgaan. De belangrijkste voordelen? Snelheid van documenten tekenen, het huis niet meer uit hoeven en compleet gemak. 60-plussers en niet-werkenden denken hier iets anders over. Geef hen maar een pen en papier. 

Waar kan ik tekenen? Onderzoek door DocuSign

Is zo’n digitaal contract wel echt?

Bijna 70 procent van de deelnemers heeft zorgen over de veiligheid van persoonsgegevens en slechts 28 procent kent een elektronische handtekening evenveel waarde toe als een natte handtekening. 

Bedrijven die zijn overgestapt van papier naar eSignature weten maar al te goed dat dit wantrouwen totaal ongegrond is. Werken in de cloud, met single sign-on of two-factor authentication zorgt er juist voor dat die gegevens veilig blijven. Automatische integraties tussen jouw eSignature database en andere systemen die je dagelijks gebruikt, helpen je ook een ‘download en opslaan’ stap te overslaan, waardoor je data-leaks kunt voorkomen. En wat betreft de rechtsgeldigheid, dat zit ook wel snor - lees er hier meer over.

Ondanks de zorgen vindt 28% van de ondervraagden dat de digitale handtekening evenveel waarde heeft als een “natte” handtekening”, maar een grotere groep twijfelt ondanks de voordelen nog om zo snel mogelijk op eSignature over te gaan.

Overheid, banken en verzekeraars krijgen meeste vertrouwen

“Maar pen en papier is fijner”. De Nederlander vindt de ‘natte handtekening’ nog altijd betrouwbaarder. Dat zien we terug in de bereidheid om contracten elektronisch te ondertekenen, aangezien minstens de helft van de Nederlanders een eSignature minder ‘echt’ vinden aanvoelen.

Een telefoon abonnement? Geen probleem dat teken ik wel elektronisch (56%). Maar een huis kopen? Nee, dat nog niet (27%). Lees in het volledige onderzoek wat Nederlanders wel en niet willen ondertekenen met een elektronische handtekening.

Het meeste vertrouwen in een veilige afhandeling van het elektronisch ondertekenen van contracten krijgen de overheid, banken, en verzekeringsmaatschappijen. Echter zou een meerderheid nooit het BSN of paspoortnummer (57%) afstaan voor een elektronische overeenkomst.  

Waar kan ik tekenen? Onderzoek door DocuSign in Nederland

Hoe nu verder?

Er zijn veel redenen waarom elektronisch ondertekenen handig, makkelijk en perfect is voor een werk- of persoonlijke audit.

  1. Het is snel en je kunt waar en wanneer dan ook ondertekenen.
  2. Op zoek naar je contract? Je kunt er op elk moment bij. Via je telefoon of computer - open de app of de website en je zit direct in jouw contracten en documenten bibliotheek.
  3. Het veilig - ja echt!

Lees hier het volledige onderzoek.

De achtergrond van ons onderzoek en de onderzoeksmethode

Docusign vroeg PanelWizard Direct om een onderzoek uit te voeren onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. Daartoe nodigde het onderzoeksbureau 2252 landgenoten uit via een steekproef volgens de Gouden Standaard. Het onderzoek werd medio juni 2021 uitgevoerd. De centrale onderzoeksvraag was: ‘Wat vinden Nederlanders van het online tekenen van een overeenkomst met een eSignature?’

Het onderzoek leverde 1021 volledig ingevulde vragenlijsten op, wat goed was voor een responspercentage van 54%. Het betrouwbaarheidsniveau van het onderzoek is 95%. Dat wil zeggen dat de uitkomsten maximaal 3,1% kunnen afwijken van de werkelijke situatie – als álle Nederlanders in de doelgroep zouden zijn ondervraagd.

Kirsten Moorman
Auteur
Kirsten Moorman
Marketing Manager
Gepubliceerd