Moderniseer de inhoudelijke afstemming van contracten met AI

De inhoudelijke afstemming van contracten verloopt soepeler wanneer je gebruikmaakt van AI-gestuurde analyses. Elk contract dat je organisatie afhandelt, brengt bepaalde onzekerheden of risico's met zich mee. Zo kan een raamovereenkomst (MSA) die je wordt gevraagd te ondertekenen onhoudbare garanties of bepalingen bevatten die mogelijk de veiligheid van gegevens in gevaar brengen. Overeenkomsten moeten daarom zorgvuldig worden bekeken. Een langdurig beoordelingsproces leidt echter vaak tot vertragingen en struikelblokken in de samenwerking tussen het juridische team en de sales- of inkoopafdeling. Lees hoe je de inhoudelijke afstemming van contracten verbetert met AI.

De cijfers vertellen waarom AI noodzakelijk is

Het is goed om een beeld te krijgen van hoeveel tijd en geld handmatige processen je onderneming kunnen kosten. In het State of Contract Management-rapport van DocuSign voor 2020/2021 kwam het volgende naar voren:

  • Meer dan 90% van de respondenten zegt dat menselijke fouten gevolgen hebben voor het contractproces binnen hun bedrijf
  • 71% van de respondenten verwerkt drie of meer versies voordat het contract uiteindelijk is ondertekend
  • 49% van de organisaties zegt dat de inhoudelijke afstemming van contracten meer dan 20 uur in beslag neemt

Uit de enquête The State of Systems of Agreement 2020, uitgevoerd door Forrester Consulting in opdracht van DocuSign, blijkt bovendien dat:

  • 47% van de respondenten zegt dat hun onderneming onnodige risico's loopt doordat het lastig of zelfs onmogelijk is om problematische contractbepalingen te beheren, zoeken en proactief op te sporen
  • 46% zegt dat inefficiënties bij de inhoudelijke afstemming van contracten tot een slechte klantervaring hebben geleid

Slimmer zoeken in contracten

DocuSign Insight, onderdeel van DocuSign Agreement Cloud™, bevat technologie om contractanalyses uit te voeren en geeft juristen en bedrijfsteams beter inzicht in de contractenportefeuille van de hele organisatie. Door verschillende AI-technologieën te combineren, kan Insight overeenkomsten uit diverse bronnen en met verschillende

Tom de Vries, Marketing Specialist
Auteur
Tom de Vries
Marketing Specialist
Gepubliceerd
Gerelateerde Topics