Hoe je als klein bedrijf betere leads kunt genereren

 

leads genereren

Voor kleine bedrijven is tijd een kostbaar en schaars goed. Door technologie in te zetten om handmatige taken te automatiseren, houden je salesmedewerkers tijd over voor wat echt belangrijk is: leads genereren en je bedrijf laten groeien.

De afgelopen jaren is het genereren van leads uitdagender geworden. Hoewel minder, maar kwalitatief betere leads uiteindelijk productiever kan zijn dan puur kwantiteit, kost het vinden van dergelijke leads tijd en personeelsinzet. Kleine bedrijven zien zich echter voor nog meer uitdagingen gesteld wat het genereren van leads aangaat.

Kosteneffectiviteit is een ander belangrijk aandachtspunt. Hoe zorg je ervoor dat de tijd en het geld dat je besteedt aan het genereren van leads ook onder de streep tot uitdrukking komt? En dan is er nog de noodzaak om je bedrijf zo snel en zo efficiënt mogelijk te laten groeien.

Uitdagingen voor kleine bedrijven bij het genereren van vraag

Een strategie voor vraagstimulering uitwerken kost tijd – iets waar we allemaal een tekort aan hebben. En dat geldt zeker voor kleinere en middelgrote bedrijven. Salesmedewerkers besteden tot wel 50 procent van hun tijd aan administratieve taken die verband houden met het binnenhalen, verwerken en uitvoeren van orders. Voor kleine bedrijven is het probleem zo mogelijk nog groter. Daar zijn salesmedewerkers vaak met uiteenlopende taken belast, van verkoop tot promotie. Het laatste wat je dan kunt gebruiken is administratieve rompslomp, die kostbare tijd opslorpt die je ook had kunnen besteden aan het genereren van vraag.

Hoe kleine bedrijven technologie kunnen inzetten om leads te genereren

Voor kleine bedrijven kan technologie een belangrijke rol spelen in het genereren van leads. Contractmanagement kan een tijdrovende aangelegenheid zijn. Door DocuSign te gebruiken, kunnen klanten altijd en overal verkoopcontracten ondertekenen, met als gevolg een snellere, gemakkelijkere en vloeiendere koopervaring.

Voor de salesafdeling betekent dit dat ze het ijzer kunnen smeden als het heet is. Hierdoor zijn sommige bedrijven erin geslaagd om hun percentage gesloten deals met 30% te verhogen.

Verkoopcontracten ondertekend krijgen neemt vaak dagen of zelfs weken in beslag; DocuSign verkort dit proces tot slechts enkele uren. En met de DocuSign Agreement Cloud kun je je verkoopactiviteiten stroomlijnen en handmatige, papierafhankelijke processen elimineren. Door het proces te stroomlijnen, kun je sneller deals sluiten en dus ook sneller omzet genereren.

Dergelijke verbeteringen kunnen voor kleine bedrijven een belangrijke bijdrage leveren aan het genereren van leads. Met de DocuSign Agreement Cloud transformeren organisaties de manier waarop ze contracten en andere overeenkomsten afhandelen. Met keuze uit meer dan tien toepassingen en ruim 350 integratiemodules hou je alle stappen van de contractafhandeling in de hand.

De DocuSign Agreement Cloud voorkomt problemen die zich onherroepelijk voordoen bij transacties waarbij mensen, documenten en gegevens betrokken zijn. Bovendien hou je dankzij dit soort technologie tijd over, zodat je je kunt concentreren op wat echt belangrijk is: je bedrijf opbouwen.

Best practices voor kleine bedrijven voor het genereren van vraag

Technologie implementeren is tegenwoordig een belangrijke best practice voor vraagstimulering. Een bedrijf dat dit doet, zal zijn inspanningen ook op andere gebieden ondersteunen en versterken. Je houdt bijvoorbeeld meer tijd over om vragen of opmerkingen van klanten efficiënt op te volgen en een zo sterk mogelijke relatie met klanten op te bouwen. Dit verhoogt de klanttevredenheid, waardoor de kans dat klanten je bedrijf trouw blijven ook weer groter wordt.

Uiteraard is technologie niet het antwoord op alles voor kleine bedrijven. Bedrijfsgroei is ook afhankelijk van de kracht van je aanbod en de inspanningen die je medewerkers leveren. Technologie kan je strategieën voor het genereren van leads ondersteunen en het gemakkelijker maken om meer potentiële klanten in je salesfunnel te krijgen. Het gevolg hiervan is dat je salesteam zich kan concentreren op hetgeen zij het beste kunnen.

 

photo of Danielle
Auteur
Danielle Elbertse
Marketing Specialist
Gepubliceerd