Drie zaken die het succes van je salesmedewerkers in de weg staan

 

salesmedewerkers

Door kwartaaltargets te overtreffen en duurzame relaties met winstgevende klanten te onderhouden kunnen succesvolle salesmedewerkers een enorm verschil maken voor het salesteam en hun bedrijf. Nu meerdere salesmedewerkers thuis werken, wordt het dan ook nog moeilijker om overeenkomsten snel te kunnen sluiten. Waarom zou je ze dan opzadelen met administratieve taken en inefficiënte technologie die ze belemmert in waar ze goed in zijn?

Hieronder beschrijven we drie veelvoorkomende problemen die het succes van je salesmedewerkers in de weg staan, op zowel het kantoor als vanuit huis, en geven we direct tips om deze problemen aan te pakken.

1. Te lang moeten wachten op een fysieke handtekening

Als medewerkers moeten wachten tot papieren documenten ondertekend teruggestuurd worden, kan dat je bedrijf geld kosten. Vooral bij het thuiswerken, is er zelfs geen centrale plek waar deze documenten naar teruggestuurd kunnen worden. Salesmedewerkers moeten bijhouden of contracten al zijn ondertekend en zo nodig de betrokkenen hieraan herinneren. Zo verspillen ze kostbare tijd. Want hoe langer salespersoneel moet wachten tot een met pen gezette handtekening is opgedroogd, des te groter het risico dat de transactie pas in het volgende kwartaal wordt geboekt.

De afhandeling van overeenkomsten loopt al snel vertraging op wanneer fysieke documenten moeten worden ondertekend. Papieren overeenkomsten kunnen kwijtraken in de post of ergens op een bureau blijven liggen terwijl de ondertekenaar op vakantie is. Soms worden ze maar half ingevuld teruggestuurd of 'verdwijnen' ze in een papierstapel op kantoor. Papieren contracten belemmeren de verkoopcyclus én je salesteam, vooral wanneer je personeel regelmatig op afstand werkt.

Wat doen succesvolle verkopers dan?

Ze gebruiken verbonden oplossingen om de gegevensinvoer in het CRM-systeem te automatiseren, ondertekenen documenten elektronisch en werken met taakbeheersoftware. Dankzij dit soort oplossingen besparen ze tijd en kosten, met als gevolg dat ze deals vaak zelfs binnen één dag afronden. Dergelijke technologie voorkomt dat je deals misloopt en verschaft inzicht in de waarde van je contracten.

En ook belangrijk: deze technologie heeft zich al ruimschoots in de praktijk bewezen.

BMW Group heeft de tijd die nodig is om een transactie af te ronden teruggebracht van drie maanden tot één week door technologie voor elektronische handtekeningen te implementeren.

2. Verwerken van papieren documenten

Papier kost ruimte, tijd en energie. Verkoopmedewerkers die nog met papieren documenten werken, brengen soms meer tijd door in de archiefruimte dan aan de telefoon. Gemiddeld besteedt een medewerker ongeveer 15 minuten aan het archiveren van een document, wat neerkomt op meer dan 250 uur en €4300 per jaar. Uit statistieken blijkt bovendien dat 3% van de documenten verkeerd wordt gearchiveerd. Daardoor duurt het opvragen van een overeenkomst minstens twee keer zo lang. 7,5% van documenten raakt zelfs helemaal kwijt; bij grote organisaties komt dat neer op één document per twaalf seconden.

Ben je nog niet helemaal overtuigd dat verkopers papierloos zouden moeten werken? Kijk dan eens naar de kosten voor de opslag van papieren documenten. Het vullen van één archiefkast alleen al kost ongeveer €21.800. En daar komt dan ook nog eens €1835 per jaar aan beheerkosten bij.

Door papierafhankelijke processen te digitaliseren en documenten in de cloud op te slaan, kun je het werk van je salesteam een stuk eenvoudiger en efficiënter maken.

3. Werken met verouderde technologie

Een ander aspect waar verkopers hinder van ondervinden, is het werken met verouderde technologie.

Wij hebben onderzoek gedaan naar de digitale verwachtingen van Europese salesprofessionals. Negen op de tien verkopers verwacht op kantoor hetzelfde gemak en dezelfde efficiëntie van technologie als thuis. Toch zijn er nog steeds bedrijven waar papierafhankelijke processen de boventoon voeren. Dit werkt frustraties en vertragingen in de hand voor het verkooppersoneel.

Ontevreden verkopers zijn minder productief en verspillen vaak meer tijd aan taken die niet dringend, waardevol of werkgerelateerd zijn. 92% van de werknemers geeft aan dat het kunnen beschikken over efficiënte technologie van invloed is op hun arbeidstevredenheid, terwijl twee derde van de Britse medewerkers vindt dat ondermaatse technologie hun arbeidsproductiviteit belemmert.

Tevreden en betrokken medewerkers die hun werk efficiënt kunnen uitvoeren, zijn daardoor niet alleen gelukkiger, maar dragen ook onder de streep bij aan een positief resultaat.

Uit onderzoek blijkt dat organisaties met zeer betrokken medewerkers twee keer zo veel omzet behalen als concurrenten met veel minder betrokken personeel.

Wat maakt salesmedewerkers succesvol?

Goed presterende verkopers zijn hun gewicht in goud waard: ze hebben een positieve uitwerking op hun team en helpen bedrijven hun doelen te realiseren. De gewoonten van succesvolle verkopers zijn veelal te herleiden tot gedigitaliseerde processen en een modern system of agreement, zowel op afstand als op kantoor.

Deze resultaten worden toegelicht in het rapport 'The Total Economic Impact™ (TEI) of DocuSign', dat in samenwerking met Forrester is opgesteld. In het rapport wordt dieper ingegaan op de productiviteitswinst en kostenbesparingen die DocuSign mogelijk maakt voor zijn klanten, onder andere op het gebied van sales. Daarnaast wordt besproken welke kansen er in het verschiet liggen wanneer de uitdagingen van papierafhankelijke processen, trage doorlooptijden en verouderde systemen eenmaal zijn overwonnen. Lees het volledige rapport.

 

photo of Danielle
Auteur
Danielle Elbertse
Marketing Specialist
Gepubliceerd