Een digitale handtekening maken?

Ben je benieuwd hoe je een digitale handtekening kunt maken? Voordat we dat kunnen laten zien, moeten we eerst een veelvoorkomend misverstand over digitale handtekeningen en elektronische handtekeningen ophelderen. Zoals we in onze vorige blog hebben besproken, bestaat er namelijk een verschil tussen deze twee. 

Kort gezegd is een digitale handtekening een sóórt elektronische handtekening. De digitale krabbel die we onder elektronische overeenkomsten en documenten plaatsen, noemen we daarom gewoon een elektronische handtekening. Een standaard elektronische handtekening is rechtsgeldig en juridisch geaccepteerd in Europa, maar voor overeenkomsten waarvoor strengere veiligheidsvereisten gevraagd zijn, heb je dan weer een digitale handtekening nodig. Lees verder en ontdek hoe je een document ondertekent met een elektronische handtekening en wanneer je een digitale handtekening nodig hebt.

Een elektronische handtekening is een tijdbesparende en veilige manier om een document te ondertekenen en als je wordt uitgenodigd om te ondertekenen, dan is dat voor jou gratis. Maar hoe werkt dat nu precies? In dit artikel werpen we een blik op het elektronisch ondertekenproces en hoe je hiermee een document kunt ondertekenen.

Elektronische handtekeningen - een stap-voor-stap handleiding

Natte handtekeningen op papier behoren langzamerhand tot het verleden. Het is tegenwoordig heel gemakkelijk om overeenkomsten en documenten elektronisch te onderteken - zelfs met je mobiele telefoon of tablet! Maar voordat je kunt ondertekenen, moet je eerst een elektronische handtekening creëren. 

Wat is een elektronische handtekening

Een elektronische handtekening is een digitale representatie, of vergelijkbare informatie, die door een persoon wordt gebruikt om een elektronisch document te ondertekenen. Doorgaans is dit een afbeelding van een met-de-hand-gezette handtekening. Door een elektronische handtekening te gebruiken voorkom je dat iemand een document of een contract moet uitprinten, ondertekenen en weer retour moet zenden. Zo bespaar je dus tijd en geld en is het goed voor het milieu. Je kunt elektronische handtekeningen gebruiken om PDF’s, Word-documenten, Google Docs-bestanden en nog veel meer digitale documenten te ondertekenen.

Waar kan ik tekenen?

Benieuwd naar wat Nederlanders écht van elektronische handtekeningen vinden? Lees de uitkomst van ons onderzoek in ons gratis eBook.

Je eigen elektronische handtekening maken met DocuSign

Hoe maak je eigenlijk een elektronische handtekening? Dat is heel eenvoudig:

Stap 1: Meld je aan voor een gratis proefversie van onze software voor elektronische handtekeningen. Klik hier om DocuSign eSignature gratis uit te proberen.

Stap 2: Log in op je account en klik op de optie ‘Manage Profile’.

Stap 3: Klik op het tabblad ‘Signatures’.

Stap 4: Klik op ‘+add new’ om een handtekening aan te maken

Stap 5: Kies één van de drie mogelijke opties in het menu, afhankelijk van wat je nodig hebt. 

Je kunt een vooraf aangemaakte handtekening gebruiken, een eigen handtekening uploaden, of een nieuwe handtekening tekenen. Als je ervoor kiest een handtekening te uploaden of te tekenen, moet je niet alleen de handtekening zelf, maar ook parafen uploaden/tekenen. Een handtekening teken je gewoon los uit de pols met je trackpad, stylus of muis. Als je een afbeelding uploadt, let er dan op dat deze de juiste bestandsindeling en -afmetingen heeft (GIF, JPG, PNG en BMP). Je kunt de mobiele DocuSign-app op een tablet of je smartphone gebruiken om je handtekening met een stylus of gewoon met je vinger te maken.

Stap 6: Ben je tevreden met je handtekening? Klik dan op ‘CREATE’. Klaar is Kees! 

Je hebt nu je eigen elektronische handtekening gemaakt. Bekijk in deze tutorial hoe je een document elektronisch kunt ondertekenen met je nieuwe handtekening.

Wanneer heb je digitale handtekeningen nodig?

Hoe gebruik je een elektronische handtekening als een digitale handtekening vereist is?

Digitale handtekeningen zijn een vorm van elektronische handtekeningen die doorgaans worden gebruikt als er een extra veiligheidslaag met identiteitsverificatie nodig is. Digitale handtekeningen maken gebruik van een technologie die de handtekening versleutelt om een hoger beveiligingsniveau te bieden. Door de identiteitsverificatie succesvol te doorlopen, wordt bevestigd dat de ondertekenaar ook echt is wie hij of zij zegt te zijn.

Als je een document met een digitale handtekening moet ondertekenen, kun je dat met DocuSign eSignature in 4 simpele stappen doen:

  1. Klik op de link die je krijgt doorgestuurd van degene die het contract heeft opgemaakt

Je ontvangt een e-mail met een verzoek om een document digitaal te ondertekenen. Op de e-mail en klik op de link. Je document wordt vervolgens geopend in een tool voor elektronische handtekeningen, zoals onze DocuSign eSignature-tool.

  1. Bevestig elektronisch ondertekenen

Je wordt eerst gevraagd of je instemt met ondertekenen, voordat je het document mag ondertekenen. Nadat je akkoord gaat met de overeenkomst en als je het document via DocuSign eSignature krijgt, zie je tags met instructies om de overeenkomst te openen en met je zelfgemaakte handtekening te ondertekenen.

  1. Klik op de tags

Volg de instructies in de tags om je elektronische handtekening of je paraaf waar nodig in te voeren.

  1. Verifieer je identiteit

Je zult daarna je identiteit moeten verifiëren met een door de overheid afgegeven identiteitsbewijs. Bekijk deze video om te zien hoe je dat kunt doen met DocuSign ID-verification. In het kort: upload een kopie of een foto van je ID-bewijs en verstuur deze ter controle.

 

Tom de Vries, Marketing Specialist
Auteur
Tom de Vries
Marketing Specialist
Gepubliceerd