Digitale beveiliging: een inleiding

Digitale beveiliging, ook wel cyberveiligheid genoemd, wordt met de dag belangrijker voor personen en ondernemingen. Cyberaanvallen kunnen een flinke impact hebben op het imago van een onderneming en het vertrouwen dat klanten in deze organisatie hebben. Een beveiligingsinbreuk kan ook leiden tot aanzienlijk financieel verlies. Met nieuwe technologie kunnen ondernemingen bepaalde workflows versnellen en automatiseren – maar met diezelfde technologie kunnen andere partijen met kwade bedoelingen ook gegevens stelen. Gegevens beschermen en de digitale beveiliging verbeteren is nog nooit zo belangrijk geweest. In dit artikel werpen we een blik op wat digitale beveiliging precies is en wat je allemaal moet weten om cyberveiligheidsoplossingen te implementeren. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Digitale beveiligingssystemen
  • Wat is het belang van digitale beveiliging voor ondernemingen?
  • Welke afdelingen moeten op de hoogte zijn van digitale veiligheidsmaatregelen?
  • Hoe ga ik aan de slag met digitale beveiliging?
  • Hoe richt ik een veiligheidsafdeling op?
  • Hoe beschermt een elektronische handtekening mijn gegevens?

Digitale beveiliging: wat is dat precies?

Digitale beveiliging beschermt de fysieke en digitale technische infrastructuur en creëert een beschermingslaag voor digitale informatie. Er zijn verschillende hulpmiddelen en technologieën beschikbaar om een onderneming tegen cyberaanvallen te beschermen, die beschermen tegen de gevaren van het digitale landschap dat met de dag verandert. Ondernemingen kunnen procedures implementeren om bestanden te beschermen, zodat het risico kleiner is dat de gegevens die om welke reden dan ook worden overgezet, verzonden of opgeslagen niet gestolen kunnen worden. Veelvoorkomende bedreigingen voor de digitale beveiliging zijn:

Cybercriminaliteit

Cybercriminaliteit is een internationale kwestie. Hackers krijgen op een illegale manier of door wachtwoorden te stelen toegang tot waardevolle informatie van personen of ondernemingen met als doel om hier financieel van te profiteren. Deze aanvallen leiden veelal tot een verlies van controle over uitrusting of apparatuur, waarna de eigenaren worden afgeperst en geld moeten betalen om de controle terug te krijgen.

Cyberterrorisme

Cyberterrorisme is het gebruik van illegale software om gegevens te stelen of te onderscheppen en om die informatie te gebruiken om anderen bang te maken, of dat nu groepen mensen, bepaalde personen of zelfs overheidsinstanties zijn. Soms schuilt er een politieke reden achter deze aanvallen met als doel om informatie te onderscheppen die schadelijk kan zijn voor een politieke partij, overheidsinstantie of een bepaald persoon. Er zijn al een aantal gevallen geweest waarin gevoelige informatie werd uitgelekt. Digitale beveiligingsrisico's kunnen het gevolg zijn van:

  • Virussen en schadelijke programma's (zoals Trojans) met als doel om voor problemen te zorgen
  • Programmeerfouten die door derden kunnen worden misbruikt voor illegale doeleinden
  • Digitale indringers of mensen die erin slagen om onbevoegde toegang te krijgen tot gegevens
  • Verlies als gevolg van diefstal, overstromingen, brand of het kwijtraken van materiaal, bestanden of apparaten

Hoe belangrijk is digitale beveiliging voor ondernemingen?

Het beschermen van gegevens en informatie is van cruciaal belang voor ondernemingen. Hoe anders kunnen ze hun activa beschermen? Om voor een efficiënte en beveiligde bedrijfsvoering te zorgen, moeten ondernemingen dus hun medewerkers trainen om veilige procedures te hanteren en gebruik te maken van digitale beveiligingssystemen ter bescherming tegen cyberaanvallen. Dus, hoe kun je er zeker van zijn dat je onderneming beschermd is tegen cyberaanvallen?

Digitale beveiligingssystemen

Verschillende soorten digitale beveiligingsmethoden bieden de bescherming die je nodig hebt. Over het algemeen worden ze ingedeeld in de volgende drie categorieën:

Software

Deze computerprogramma's maken gebruik van versleuteling en protocollen ter bescherming tegen hackers, datalekken en cyberaanvallen. Dit type beveiliging kan gegevens, identiteiten, toegang, wijzigingen en gegevensoverdrachten beschermen. Denk hierbij aan:

  • Firewalls om het digitale verkeer te controleren en bij te houden
  • E-mailbeveiliging om phishing en digitale identiteitsdiefstal te voorkomen, inclusief het lezen, analyseren en coderen van onversleutelde wachtwoorden
  • Pop-upblokkering om bedreigingen in ongewenste vensters tegen te houden en te verwijderen

Al deze software is erop gericht om de transacties en gegevensoverdracht van de gebruiker te beveiligen. 

Netwerken

Er zijn allerlei procedures en technologieën om het complete netwerk en alle bijbehorende gegevens van een onderneming te beschermen. Hiermee bescherm je apparaten en gegevens die gekoppeld zijn aan een draadloos netwerk. Veelvoorkomende vormen van netwerkbeveiliging zijn bijvoorbeeld:

  • IDS (Intrusion Detection System): tools en mechanismen om het netwerkverkeer te analyseren, verdachte of ongebruikelijke processen te identificeren en het risico op indringers te beperken
  • IPS (Intrusion Prevention System): hardware- en softwareapparaten om het netwerkverkeer te controleren  en mogelijke risico's of aanvallen te identificeren en erop te reageren
  • VPN (Virtual Private Networks): oplossingen om de identiteit van de gebruiker te verifiëren en de toegang van onbevoegden te verbieden

Tot slot zijn er fysieke apparaten om systemen te beschermen en de integriteit van de bijbehorende gegevens te waarborgen.

Hardware

Deze apparaten worden aangesloten op het centrale netwerk of systeem van de onderneming om bescherming te bieden tegen bedreigingen en de gegevens veilig te houden. Er zijn twee apparaten in het bijzonder die deze beveiliging bieden:

  • Hardwarefirewall: een apparaat dat wordt verbonden met het netwerk en het apparaat van je internetprovider. Dit apparaat filtert en beheert vervolgens het verkeer tussen je computers en het netwerk.
  • Proxyservers: deze servers fungeren als tussenserver die de eindgebruikers scheiden van de websites waar ze naartoe gaan. Zo worden de gebruikers en het internet beschermd tegen externe risico's, maar met deze servers kun je ook instellen tot welke websites je medewerkers toegang hebben. 

Met wat voor soort aanvallen kan een onderneming te maken krijgen?

Ondernemingen van vandaag krijgen te maken met allerlei externe aanvallen die jaren geleden gewoon nog niet bestonden. Door de opkomst van het internet en het IoT (Internet of Things) zijn de digitale aanvallen alleen maar gevaarlijker geworden en zijn gegevens een waardevol bezit geworden. 

Waar is een hacker naar op zoek?

Hackers beschikken over uitgebreide computerkennis die ze voor twee verschillende doeleinden kunnen gebruiken:

  • Legaal: de digitale beveiliging voor zowel bedrijven als overheidsinstanties versterken
  • Illegaal: de diefstal van gegevens voor crimineel gebruik, het verstoren of beschadigen van computerapparatuur, identiteitsdiefstal of een merk in diskrediet brengen In sommige gevallen kan er sprake zijn van een politiek motief. Er kan zelfs sprake zijn van een potentiële cyberoorlog. 

Hieronder volgen de vijf meestvoorkomende cyberaanvallen:

1. Spyware

Deze malware is bedoeld om je gegevens aan te vallen en te stelen. De gestolen gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar een externe partij zonder dat de eigenaar het weet of hier toestemming voor heeft gegeven. Een schadelijk virus kan de infrastructuur van een bedrijf verzwakken of zelfs compleet vernietigen. Meestal is het doel van een dergelijke aanval om de gestolen gegevens te verkopen.

2. Ransomware

Ransomware is zeer schadelijke software die gegevens steelt en de toegang tot belangrijke programma's in het besturingssysteem van de gebruiker beperkt. De gebruiker heeft dan slechts beperkte toegang tot het apparaat. Om het probleem dan weer op te lossen, moet de gebruiker losgeld betalen. Ransomware wordt verspreid via Trojans of computerwormen die gebruikmaken van kwetsbaarheden in het besturingssysteem.

3. Adware

Adware is software die reclame weergeeft om gebruikers aan te trekken om erop te klikken. Dat kan nadelig zijn voor een onderneming, aangezien er via deze advertenties informatie wordt verzameld over de gebruikers. Adware is geen virus zoals Trojans of wormen, maar het kan wel een nadelig effect hebben op de gebruikservaring.

4. Phishing

Pogingen tot phishing verspreiden zich razendsnel via e-mail. In een simpele e-mail kan de gebruiker gevraagd worden voor informatie om een bepaald proces te voltooien of wordt ze verteld dat ze een prijs hebben gewonnen. De e-mail bevat meestal een link die mensen naar een landingspagina brengt die sprekend lijkt op een bestaande website. Wanneer gebruikers de gevraagde gegevens invullen, wordt die informatie eigenlijk gedeeld met cybercriminelen die er misbruik van willen maken.

5. DoS-aanval (Denial of Service)

Serveraanvallers kunnen een enorm aantal verzoeken naar een server sturen, zodat de server wordt overbelast en geen verzoeken meer kan verwerken. De server kan offline gaan, wat kan leiden tot aanzienlijke financiële en organisatorische problemen. Deze aanvallen gebeuren op twee manieren:

  • DoS-aanval (Denial of Service): slechts één IP-adres of computer stuurt talloze verzoeken naar een server.
  • DDoS-aanval (Distributed Denial of Service): in dit geval sturen meerdere IP-adressen of computers verzoeken naar een server, zodat de verbinding wordt geblokkeerd.

Vijf veelvoorkomende fouten die je digitale beveiliging in gevaar brengen

1. Simpele wachtwoorden

Klinkt het wachtwoord '123456' bekend? Een simpel wachtwoord kan in een mum van tijd worden ontcijferd. Zorg er dus voor dat je de volgende wachtwoorden vermijdt:

  • namen;
  • opeenvolgende letters op een toetsenbord, bijvoorbeeld 'asdfghjk';
  • telefoonnummers;
  • een speciale datum;

2. Een gratis antivirussoftware kan een dure vergissing zijn

Als hackers erin slagen de gratis software te kraken, kan dat leiden tot dure problemen.

3. Nauwelijks updates draaien

Bedrijven als Apple en Microsoft zijn continu bezig met het ontwikkelen van nieuwe software om digitale risico's het hoofd te bieden. Het is dus cruciaal dat jij en je team de nodige updates downloaden.

4. Geen verbinding via een VPN

Een VPN (Virtual Private Network) is een oplossing voor externe toegang tot het interne netwerk van een bedrijf en tot andere bedrijfsmiddelen zoals e-mailservers, presentaties en desktop-apps als het CRM- of ERP-systeem.  Het netwerk biedt via het internet veilige toegang voor thuiswerkende medewerkers of personeel op andere locaties. Het creëert een beveiligde encryptie voor gebruikers om altijd en overal toegang te krijgen tot bepaalde diensten en documenten. Een verbinding tot een bedrijfsnetwerk zonder VPN kan leiden tot aanzienlijke digitale risico's. 

5. Geen firewall

Een firewall is een essentieel onderdeel van de digitale beveiligingsstrategie. Hiermee kan het verkeer van en naar het netwerk worden geanalyseerd en gecontroleerd om zeker te weten dat het veilig is. Een firewall beschermt de onderneming tegen externe dreigingen.

Welke afdelingen moeten hierover nadenken?

Elke afdeling kan slachtoffer worden van een digitale aanval, maar vooral de IT-afdeling kan niet zonder digitale beveiligingsprocedures, -analyses en -audits. Ze kunnen zelfs simulaties uitvoeren voor verschillende mogelijke gebeurtenissen en de daarbij behorende processen en oplossingen. Een dergelijke analyse kan het volgende omvatten:

  • Communicatie
  • Planning
  • Risicomanagement
  • Zakelijke toepassingen
  • Klantenservice
  • Systemen en infrastructuur

Het is de taak van de IT-afdeling om een procedure en testplan op te stellen en waarborgen dat andere teams zich houden aan deze digital beveiligingsprocedures. Om je bedrijf te beschermen tegen aanvallen en risico's te beperken, moet het management en de operations-, financiële en communicatieafdeling worden getraind in de aanbevolen processen en taken.

Waar moet je beginnen met de digitale beveiliging van je onderneming?

Hier volgen enkele onmisbare procedures om gegevens veilig te beheren en je assets te beschermen:

1. Train leidinggevenden en medewerkers

Om zeker te weten dat je team veilig omgaat met gegevens, is het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van beveiligingsnormen en -procedures.

2. Introduceer beveiligingssoftware en -hardware

Optimaliseer het digitale beveiligingsproces binnen je organisatie met een beveiligd framework. Alle apparaten moeten zijn voorzien van antivirussoftware en anti-spyware om schadelijke programma's tegen te houden.

Als je gebruikmaakt van servers of clouddiensten, zorg dan dat alles is bijgewerkt en dat de provider van je clouddiensten garandeert dat al je gegevens zijn beveiligd.

3. Ontwikkel een veiligheidscultuur en -beleid

Een goede beveiliging is beter dan een beveiligingsinbreuk aanpakken. Zorg er dus voor dat een goed digitaal proces onlosmakelijk is verbonden met de cultuur binnen je organisatie en het bedrijfsbeleid. Zo voorkom je lekken en onbevoegde toegang door mogelijke indringers. 

4. Wees ervan bewust dat er altijd risico's zijn

Risico's zoals oplichterij, bedrijfsspionage, diefstal van inloggegevens en andere illegale activiteiten kunnen voor elke onderneming leiden tot grote problemen. Er hoeft maar één persoon te zijn die op een schadelijke link klikt en je hebt mogelijk een nieuw en onbekend virus dat je hele netwerk teistert. Het is van essentieel belang dat je de toegangsrechten van elke medewerker en partner van het bedrijf vaststelt. 

5. Maak back-ups in de cloud

De cloud is een externe opslagplaats voor informatie en kan een extra beschermingslaag bieden voor je gegevens. Gebruik de cloud om een back-up te maken van belangrijke informatie van alle afdelingen en zorg dat anderen binnen de organisatie toegang hebben tot die gegevens. 

Met deze tips weet je zeker dat je gevoelige bedrijfsgegevens niet misbruikt kunnen worden. Het is cruciaal om een bedrijfscultuur op te stellen die waarde hecht aan digitale beveiliging en het bestuderen en bijhouden van deze veiligheidsaspecten.

Hoe richt je een veiligheidsafdeling op?

Geen enkele organisatie kan nog zonder digitale beveiliging. Een veiligheidsafdeling kan daarbij een belangrijke rol spelen om je organisatie te beschermen tegen hackers en cyberaanvallen. 

1. Uiterst getraind personeel

Het is van essentieel belang dat het personeel dat betrokken is bij digitale beveiliging de nodige ervaring hebben en voldoende training hebben ontvangen om digitale processen te beveiligen en je gegevens te beschermen.

2. Planning

Het wordt aanbevolen om een gedetailleerd plan op te stellen met de missie, visie en waarden voor de beveiliging van de organisatie. In dit plan staat ook wie welke rol heeft en welke taken je personeel moet uitvoeren.

3. Uitvoering

De kerntaak van een veiligheidsafdeling is het beschermen van de gegevens en systemen van een organisatie en het implementeren van vastgestelde processen. Het is van cruciaal belang dat de leden van deze afdeling voortdurend getraind worden.

4. Cloudopslag

Een veiligheidsafdeling moet belangrijke keuzes maken op het gebied van de bescherming en opslag van gegevens. Denk hierbij aan procedures, software en een opslagbeleid. 

5. Vergaderingen en rapporten

Het is raadzaam dat de leden die verantwoordelijk zijn voor de digitale beveiliging, regelmatig om de tafel gaan zitten en dat ze de afdeling en de rest van de organisatie informeren over de maatregelen en keuzes die zijn opgesteld voor de beveiliging van het bedrijf.

Beschermt een elektronische handtekening mijn gegevens?

Organisaties over de hele wereld maken gebruik van elektronische handtekeningen voor digitale contracten en overeenkomsten. Deze handtekeningen houden je gegevens op verschillende manieren veilig. 

Robuuste beveiliging

Software voor elektronische handtekeningen voldoet aan de strengste internationale veiligheidsnormen. Deze software voldoet aan branchespecifieke normen zoals SOC 1, SOC 2 en ISO 27001. 

Internationaal karakter

Elektronische handtekeningen worden nu door miljoenen mensen over de hele wereld gebruikt en voldoen in veel landen aan verschillende wetten. In Europese Unie zijn elektronische handtekeningen rechtsgeldig. En met DocuSign eSignature voldoe je aan alle juridische verplichtingen voor elektronische handtekeningen.

Beschikbaarheid

Vooraanstaande leveranciers van elektronische handtekeningen bieden een robuuste beveiligingsinfrastructuur met een hoge beschikbaarheid, zodat alle processen, overeenkomsten en transacties op rolletjes blijven lopen. 

Veilige elektronische handtekeningen

DocuSign eSignature voldoet aan de strengste internationale veiligheidsnormen. Ook maakt DocuSign gebruik van de krachtigste technologieën voor gegevensversleuteling om informatieverkeer te beschermen. DocuSign heeft ook teams van getrainde professionals die mogelijke beveiligingsrisico's monitoren en hier actie op ondernemen. DocuSign zet zich volledig in om toonaangevend te blijven op het gebied van beveiligings- en privacyframeworks over de hele wereld. Bovendien houden we ons aan strenge digitale beveiligings- en privacynormen.

Tom de Vries, Marketing Specialist
Auteur
Tom de Vries
Marketing Specialist
Gepubliceerd