De toekomst van betalingen

Mede mogelijk gemaakt door Stripe

Geschreven door: Eileen O’Mara, head of EMEA revenue and growth, Stripe

Naarmate steeds meer bedrijven uitsluitend online zakendoen, wordt het verwerken van betalingen een belangrijke factor in hun succes. Hoe sneller het betalingsproces verloopt, hoe beter de klantervaring is en hoe meer het bedrijf kan groeien. De keerzijde van deze ontwikkeling is dat een slechtlopend betalingsproces een averechts effect op het succes van het bedrijf kan hebben. Mogelijke problemen die dan de kop op kunnen steken zijn frustraties bij de klant, onvolledige of onnauwkeurige transacties en tijdverspilling - 20% van de organisaties besteedt namelijk meer dan 10 uur per week aan het traceren van betalingen. 

Door de volgende vier vragen te stellen, ontdek je wat jouw bedrijf nodig heeft om in deze omgeving te groeien en te kunnen concurreren.

Welke problemen spelen binnen het Europese betaalsysteem?

Onlangs voerde Forrester Research in opdracht van Stripe een onderzoek onder Europese retailers uit. Een van de uitkomsten van deze enquête was dat meer dan de helft van de ondervraagden - 57 procent - aangaf dat het uitbreiden van hun bereik in geografisch opzicht een topprioriteit was. Dit geldt waarschijnlijk ook voor veel bedrijven buiten de detailhandel.

Maar bijna evenveel respondenten gaven aan dat zij het moeilijk vinden om naar nieuwe markten uit te breiden. Ze meenden dat landspecifieke beleids- en regelgeving rond betalingen moeilijk te begrijpen waren, en dat het accepteren van lokale betalingsmethoden - waarvan Stripe weet dat het een belangrijk onderdeel is van de klantervaring - een uitdaging is. In de praktijk was slechts 8% van de respondenten in staat lokale betaalmethoden te implementeren voor de landen waarin zij actief zijn.

Als gevolg van dit probleem kunnen veel bedrijven niet altijd het gebruiksgemak en de flexibiliteit in de nieuwe markt bieden die zij nodig hebben om klanten aan te trekken. Zelfs als ze de eerste hindernissen overwinnen, kunnen ze nog steeds kansen en inkomsten mislopen doordat transacties voor voltooiing worden afgebroken.

Veilig en betrouwbaar?

Elke overeenkomst die je met DocuSign ondertekent, is tegen cybercriminaliteit beveiligd en beschermd. Lees in ons gratis eBook hoe DocuSign omgaat met veiligheid en vertrouwen.

Hoe kunnen bedrijven deze uitdaging aangaan?

Om ook buiten de eigen landsgrenzen met succes te kunnen opereren, moeten bedrijven hun betalingen lokaliseren en stroomlijnen. Wanneer lokale betaalopties, die klanten kennen en vooral vertrouwen, in het proces worden geïntegreerd, vermindert dat de wrijving en is de kans groter dat klanten transacties voltooien. 

Het is echter ook belangrijk ervoor te zorgen dat betalingen niet worden geweigerd of geblokkeerd. Dit is namelijk een veelvoorkomend probleem bij creditcardbetalingen. Hier kunnen aanvullende betaalmethoden zoals SEPA-betalingen een grote rol spelen. 

SEPA, wat staat voor Single Euro Payments Area, is een systeem dat door de EU in het leven is geroepen en door de European Payments Council wordt beheerd om cashloze transacties - over landsgrenzen heen - te harmoniseren. Met SEPA-betalingen communiceert de bank van de betaler rechtstreeks met de bank van de begunstigde, zodat je geen creditcard hoeft te gebruiken.  Voor doorlopende diensten hoeft de dienstverlener slechts eenmaal toestemming te vragen, waarna terugkerende betalingen volgens een afgesproken schema van de rekening kunnen worden afgeschreven. Bovendien kunnen bedrijven overal ter wereld SEPA-betalingen innen, zelfs als ze geen lokale entiteit of bankrekening hebben in het land van de klant.

Hoe kan een bedrijf SEPA-betalingen accepteren?

Niet alle betalingsplatforms ondersteunen SEPA-betalingen, maar Stripe wel. En omdat Stripe is geïntegreerd met DocuSign Payments, kunnen DocuSign-gebruikers gemakkelijk betalingsmethoden toevoegen aan hun DocuSign eSignature-service en zodoende SEPA-overschrijvingen accepteren op het moment van ondertekening, naast andere opties zoals creditcards, debetkaarten, ACH, Apple Pay en Google Pay.

Het proces is eenvoudig: Eerst maak je een DocuSign-envelop aan met de te ondertekenen documenten, en vervolgens voeg je een betalingstag toe voor de ontvanger met SEPA als geselecteerde betaalmethode. Wanneer de ontvanger tekent, wordt hij gevraagd te betalen, en is de transactie voltooid. Kijk hoe het werkt voor Tally Commerce, een in Europa gevestigd bedrijf. 

Voor Tally, maar ook voor DocuSign-klanten zoals Steve Gilman, medeoprichter en COO van Blockparty, is het gemak van zo'n alles-in-één-oplossing een onweerstaanbaar voordeel.

"Ik was op zoek naar een systeem waarmee we contracten op maat konden maken, onze branding en logo’s konden toevoegen, het sjabloon kant-en-klaar hadden en vervolgens ook betalingen konden aannemen zodra de consument klaar was om een transactie met ons te sluiten", zegt Gilman. "En dat hebben we gevonden."

Welke voordelen kunnen bedrijven verwachten? 

Eerder hadden we het over het streven naar geografische expansie, en deze oplossing sluit daar rechtstreeks op aan. Door SEPA-betalingen als optie aan te bieden, kunnen bedrijven niet alleen klanten in meer landen bereiken zonder zich zorgen te maken over lokale regelgeving of beleid, maar kunnen ze ook sneller en betrouwbaarder betaald krijgen, met minder risico. Tegelijkertijd kunnen ze hun huidige en potentiële klanten geven wat ze willen: gemak, vertrouwde betaalmethoden en een gestroomlijnde, eenvoudige ervaring die hen een positieve indruk van het bedrijf zal geven. Uiteindelijk is het een win-winsituatie voor beide partijen.

Earlier we talked about the drive towards geographic expansion, and this solution ties directly back to that goal. By offering SEPA payments as an option, businesses can not only reach customers in more countries without worrying about local regulations or policies, they can get paid faster and more reliably, with less risk. At the same time, they can give their current and potential customers what they want: convenience, familiar payment methods, and a streamlined, one-and-done experience that will leave them with a positive impression of the company. Ultimately, it’s a win for both parties. 

Verspil dus geen tijd meer en maak meer bedrijfsgroei mogelijk door handtekeningen en betalingen in één stap te verzamelen. Lees verder over DocuSign Payments en Stripe, of hoe je betalingen kunt toevoegen aan je bestaande DocuSign-account.

Eileen O'Mara is Stripe's GTM Lead voor EMEA. Eileen heeft gewerkt in verschillende internationale rollen, waarbij ze bedrijven door middel van technologie helpt te transformeren. Haar ervaring strekt zich uit over revenue leadership, marketing en business consultancy rollen op senior niveaus in de technologiesector. Eileen kwam bij Stripe na een carrière bij Salesforce; in haar laatste rol was ze de International CMO en de Executive Sponsor van het Women in Salesforce Network. Ze is een actief lid van de community en gepassioneerd over STEM en het empoweren van meisjes om met onderwijs hun dromen na te jagen.

Ben je klaar om aan de slag te gaan?

Start een gratis eSignature proefversie of neem contact op en ontdek wat DocuSign voor jouw bedrijf kan betekenen.
Gepubliceerd