8 digitale best practices voor salesprofessionals

Digitale best practices zijn niet langer enkel de verantwoordelijkheid van de IT-afdeling: dankzij een suite van digitale tools kunnen nu ook salesprofessionals je organisatie een cruciale voorsprong geven op de concurrentie. En je salesteam kan net zo goed profiteren van digitale innovatie, of het nu gaat om de klantervaring verbeteren, sneller deals sluiten of prestaties optimaliseren.

Hier volgen de acht belangrijkste best practices voor salesprofessionals.

1. Papierloos werken

Praktisch gezien is het logisch dat salesafdelingen klein beginnen. Zodra de afdeling dan te maken krijgt met initiatieven voor een digitale transformatie, hebben salesprofessionals een basis waarmee ze de vaart erin kunnen houden en vertrouwen kunnen creëren. Een goed begin van de transformatie naar een digitale onderneming is op zoek gaan naar mogelijkheden om over te stappen van papierafhankelijke transacties naar efficiënte, digitale documenten en handtekeningen.

2. Geen omzet meer mislopen

Net zoals iedere andere werknemer hebben salesprofessionals ook maar een beperkt aantal uren op een dag om hun werk te doen. Het is dus extra belangrijk dat ze genoeg tijd hebben voor het werk dat er echt toe doet. Het salespersoneel zelf weet precies welke administratieve werkzaamheden efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Ga dus een gesprek met ze aan en vraag welke digitale processen de salesafdeling kan ondersteunen zodat er geen omzet wordt misgelopen.

3. Salesfunnel zichtbaar maken

Nauwkeurige salesvoorspellingen zijn cruciaal voor een goed begrotings- en groeiplan. Maar voordat je actie kan ondernemen op een contract, kan het verzamelen van meerdere handtekeningen een struikelblok zijn. Dit kan voortgang in de weg staan. Met een oplossing voor elektronische handtekeningen kan het salesteam onmiddellijk zien welke partijen het contract wel of nog niet hebben ondertekend, zodat ze de omzet beter kunnen inschatten.

4. Personeelsverloop beperken

Het vertrek van ervaren salesprofessionals heeft een enorm effect op zowel de winst als de werksfeer op de salesafdeling. Met de nieuwste digitale technologieën tijdens het onboardingproces en door uitgebreide feedback te geven kun je je salesprofessionals beter trainen, wat uiteindelijk resulteert in een team dat langer samenblijft.

5. Profiteren van mobiele technologie

Salesprofessionals zijn vaak op pad om potentiële klanten te bezoeken. Daardoor hebben ze minder vaak toegang tot programma's die alleen op hun computer beschikbaar zijn. Door volop gebruik te maken van mobiele technologie en effectieve workflows kan je salesteam contracten en overeenkomsten altijd en overal ondertekenen, zodat klanten snel geholpen worden en om te garanderen dat geen enkele kans wordt misgelopen.

6. Internationale regelgeving naleven 

Nu elektronische handtekeningen overal ter wereld de standaard worden, moeten salesprofessionals die internationaal werken, zeker weten dat het ondertekeningsproces voldoet aan de lokale richtlijnen om de rechtsgeldigheid te waarborgen. Maar het salesteam moet ook gehoor geven aan de AVG in Europa en verschillende regelgevingen over privacy- en gegevensbescherming in andere rechtsgebieden. Met DocuSign als leverancier van je oplossing voor elektronische handtekeningen weet je zeker dat je goed zit.

7. IT- en juridische afdeling unificeren met sales

Met de grote verscheidenheid aan digitale tools die salesteams tegenwoordig kunnen implementeren, is het cruciaal dat deze oplossingen ook worden gebruikt om maximaal te profiteren van de al gedane CRM-investeringen. Dankzij samenwerking met zowel de IT- als juridische afdeling kan het salesteam gebruikmaken van tools die moeiteloos kunnen worden geïntegreerd met bestaande systemen, zodat bepaalde taken (zoals klantaccounts aanmaken) geautomatiseerd kunnen worden.

8. Inzichten uit best practices voor consumentenservices benutten

Dankzij een uitstekende dienstverlening kun je beter dan ooit voldoen aan de verwachtingen van je klanten. Door best practices op dit gebied toe te passen, kan je salesteam beter inspelen op de behoeften van je klanten, vooral als het gaat om gebruiksvriendelijke processen en innovatieve mobiele technologieën.

Samenvatting: Digitale best practices voor salesprofessionals 

Als je salesprofessionals de beste prestaties willen leveren, kunnen ze niet meer om digitalisering heen. Met deze interessante digitale tools kunnen salesprofessionals écht flexibel werken. En als je salesteam deze acht digitale best practices voor salesprofessionals volgt, kunnen ze optimaal profiteren van de fundamenteel verbeterde workflows. Meer weten? Download dan nu onze whitepaper voor meer informatie.

Begin jouw digitale transformatie vandaag nog en meld je aan voor een gratis proefperiode van 30 dagen of neem contact met ons op voor meer informatie. 

photo of Danielle
Auteur
Danielle Elbertse
Marketing Specialist
Gepubliceerd